Propunere catre Consiliul Local Pungesti – Avoc. Maier via Simona Niculescu : Legea permite majorarea taxelor de tranzit pentru transportul de marfuri la nivel local pina la 10.000 euro/8 ore dar permite si interdictia de circulatie a vehiculelor de marfuri de peste 10 tone.
Care sunt taxele locale in principalele localitati din Romania? Aceste taxe se refera la zonele de restrictie care sunt semnalizate cu indicatoare. Pentru obtinerea autorizatiei de circulatie in aceste zone restrictionate se va depune o cerere tipizata la sediile primariilor locale (numarul masinii, tonajul, traseul).
ARAD Peste 7,50 to – Nu au acces. Pentru mai multe informatii in ceea ce priveste taxa in zonele restrictionate in Municipiul Arad faceti click aici. CLUJ NAPOCA 1. Zona 0 – noapte (intre orele 21,00 – 07,00):
4. Zona 0 / zi (intre orele 07,00 – 21,00):
5. Pentru celelalte zone ale municipiului (fara zona 0) – noapte (21,00 – 07,00)
4. Pentru celelalte zone ale municipiului (fara zona0) – zi (07,00 – 21,00)
Taxele, si strazile din zonele de mai sus sunt stabilite in Hotararea Consiliului Local Nr. 189/2006. Pentru autorizatie de liber acces – click aici. Harta zona acces in Cluj-Napoca – click aici. CONSTANTA
GIURGIU Taxele speciale de utilizare a drumurilor judetene pentru anul 2010, precum si modelele Cererii pentru eliberarea autorizatiei de circulatie pe drumurile judetene sunt stabilite prin Hotararea Consiliului Judetean Nr. 244 din 17.11.2009 astfel:
HUNEDOARA IASI
ORADEA
PITESTI
RESITA SATU MARE Conform Hotararii Consiuliului Local Nr. 119/25.04.2013, pe raza municipiului Satu Mare este interzisa circulatia autovehiculelor destinate transportului de marfuri si materiale precum si utilajelor autopropulsate utilizate in constructii care a MTMA mai mare de 3,5 tone. Accesul in zonele cu restrictii se poate realiza doar in baza unei autorizatii de acces pentru traficul greu. Mijloacele de transport care au MTMA mai mare de 3,5 tone vor avea acces fara a obtine autorizatie de acces pentru trafic greu pe sectoarele de strazi = „Traseul de grafic greu”, acestea fiind stabilite prin HCL Nr. 119/25.04.2013, Art.6. Tarifele pentru obtinerea autorizatiei de acces, in functie de zona si de masa maxima autorizata a vehiculului sunt
SFANTU GHEORGHE Pentru informatii referitor la accesul de intrare al camioanelor, in Municipiul Sf. Gheorghe, puteti vizualiza Hotararea Consiliului Local Nr. 285/2011 Anexa TG.JIU Hotararea Consiliului Local Nr. 436/20.11.2011, Art.8.Alineat(10
TG. MURES Taxa pentru autorizatia de libera trecere si oprire pentru mijloacele de transport in zonele cu restrictie de circulatie sunt stabilite prin Hotararea Consiliului Local Nr. 143/2012 TIMISOARA Taxa de tranzit pe anul 2012 este prevazuta in Hotararea Consiliului Local Nr. 379/29.11.2011, astfel: |
Taxele de utilizare a infrastructurii rutiere pot fi vizualizate pentru tarile din Europa la rubrica noastra de Harti si Rute. www.euload.com/harta europa.php
9. decembrie 2013 12:47; Reactualizat la: 9. decembrie 2013 16:57;
Din 2014 intra in vigoare taxa de tranzit la Timisoara, dar nu exista inca metodologie de aplicare
Chiar dacă ne aflăm în luna decembrie, iar din 2014 la Timişoara ar trebui să se introducă din nou taxa de tranzit pentru autovehiculele de peste 7,5 tone, conform unei hotărâri de consiliu local adoptate în primăvară, nu a fost aprobată încă nicio metodologie de punere în aplicare. Deocamdată nu se ştie cum vor fi încasaţi de la transportatori cei 200 de lei care ar trebui să se plătească la fiecare tranzitare a municipiului şi ce sancţiuni se vor aplica.
Noua taxă de tranzit a fost aprobată în Consiliul Local Timişoara în primăvară, atunci când au fost stabilite impozitele şi taxele locale pentru anul 2014, într-o formă diferită faţă de cea pe care a încercat să o impună fosta administraţie şi care a fost îndelung contestată. Este vorba despre o taxă în valoare de 200 de lei impusă pentru autovehiculele de transport marfă de peste 7,5 tone care deşi au rute ocolitoare tranzitează oraşul. Concret, taxa de tranzit ar urma să fie plătită, din ianuarie 2014, de cei cu vehicule de transport marfă peste 7,5 tone care traversează municipiul Timişoara când ar putea să nu tranziteze oraşul pentru a ajunge la destinaţie, folosind tronsonul de şosea de centură existent la ora actuală, potrivit celor stabilite de autorităţile locale. Nu o vor achita cei care nu au la dispoziţie rute ocolitoare şi trebuie să treacă prin oraş ca să ajungă la destinaţie.
Deşi ne aflăm deja în luna decembrie şi ne mai desparte puţin de intrarea în noul an, încă nu se ştie cum va fi efectiv plătită această taxă de către transportatori, ce sancţiuni se vor aplica în caz de neachitare şi mai ales cum se vor face verificările pe teren şi cine exact le va face. Nu a fost încă stabilit nimic în acest sens.
Primarul Nicolae Robu anunţa, încă din luna septembrie, că se lucrează la metodologia de punere în aplicare, la un regulament, dar un astfel de regulament nu a fost încă aprobat în consiliul local.
„Este în faza finală (n.r. – metodologia). Urmează să intre spre aprobare în plen, trebuie s-o facem cunoscută, pentru ca lumea să ştie. Se va face plata, în orice caz, aşa cum am stabilit de la început, cu ajutorul mijloacelor electronice. Cred că mai degrabă ne vom limita la mijloacele electronice. Telefonul, în principiu, dar sigur, se poate şi de pe calculator, de pe tabletă… Nu cred că vom mai crea şi alte posibilităţi”, declara Robu, în septembrie.
Viceprimarul Dan Diaconu ne-a declarat, luni, că încă se lucrează la metodologie şi că un proiect de hotărâre pe această temă va intra în atenţia aleşilor locali în ultima şedinţă de consiliu din acest an, care va avea loc probabil înainte de sărbători.
Categorie: Jurisprudenţă şi speţe de contencios administrativ
Art.6 – Legea nr.52/2003
Art.5, art.30 – Legea nr.273/2006
Art.282 – Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal
Directiva/2006/38/CE a Parlamentului European
Prin încheierea de sedinta pronuntata la data de 02.12.2009 de Tribunalul Constanta în dosarul nr.1015/256/2009 a fost sesizat Tribunalul Constanta – Sectia comerciala, de contencios-administrativ si fiscal cu solutionarea exceptiei de nelegalitate a Hotarârii Consiliului Judetean Constanta nr.223/2008, exceptie invocata de catre recurenta – petenta SC T.U.D. SRL Tulcea în contradictoriu cu intimatul – organ constatator Consiliul Judetean Constanta în cadrul plângerii contraventionale formulate împotriva procesului-verbal de constatare si sanctionare a contraventiei nr.0000004/16.02.2009.
Reclamanta petenta a invocat urmatoarele motive de nelegalitate a HCJ Constanta nr.223/2008:
-aplicarea taxei speciale pentru utilizarea drumurilor judetene, care este, conform Directivei C.E.62/1999, modificata de Directivele C.E.38/2006 si 103/2006, un tarif de utilizare a infrastructurii rutiere, denatureaza concurenta între transportatorii rutieri deoarece nu au fost analizate efectele introducerii acestei taxe speciale asupra populatiei, în general, si asupra transportatorilor, în special;
-taxa dezavantajeaza în mod nejustificat utilizatorii ocazionali ai retelei rutiere, deoarece orice taxa de acest tip, care afecteaza concurenta în domeniul transporturilor, nu poate fi adoptata decât în mod coordonat la nivel national si astfel încât sa reflecte costurile pentru constructia, reabilitarea, modernizarea si întretinerea drumurilor luate în considerare;
-nu este asigurata plata acestei taxe speciale în puncte de vânzare importante pentru transportatori, ci doar la sedii de primarii, de sectii de drumuri ori de posta, care nu pot fi accesate cu usurinta de transportatorii în trafic greu;
-nu este asigurata plata taxei 24h din 24h la fiecare din punctele de tranzit, nu se poate face plata taxei din afara României, nu se poate face plata taxei prin utilizarea tuturor mijloacelor obisnuite de plata;
-anumite valori ale taxei speciale depasesc valorile maxime impuse prin directiva, iar în aproape toate cazurile depasesc valorile impuse pentru roviniete în cazul utilizarii drumurilor nationale;
-valorile taxei speciale nu au la baza decât declarativ principiul recuperarii costurilor infrastructurii, nu sunt proportionale cu utilizarea infrastructurii de catre un anumit tip de vehicul, deoarece nu exista un studiu privind modul de calcul al acestei taxe si nicio analiza cost-beneficiu privind introducerea acestei taxe;
-nu exista dovada informarii Comisiei Europene asupra introducerii acestei taxe speciale, cu minim 4 luni înainte de punerea în aplicare, astfel cum prevede Directiva CE 62/1999, modificata de Directivele CE 38/2006 si 103/2006, astfel ca aceasta comisie nu si-a dat avizul cu privire la taxa în discutie, aspect ce afecteaza imaginea României ca urmare a nerespectarii legislatiei comunitare.
Legal citat, intimatul Consiliul Judetean Constanta, în calitate de emitent al actului, nu a formulat întâmpinare fata de exceptia de nelegalitate invocata.
În conformitate cu disp. art.13 din Legea nr.554/2004 a contenciosului administrativ, intimatul a depus la dosarul cauzei HCJ Constanta nr.223/2008 privind completarea HCJ Constanta nr.5/2007 privind stabilirea unor tarife, taxe si taxe speciale pentru anul 2007 si documentatia care a stat la baza emiterii acesteia; dovezi privind aducerea la cunostinta publicului a HCJ Constanta nr.223/2008, respectiv: dovada afisarii pe site-ul emitentului, comunicate de presa din datele de 03.02.2009, 10.02.3009, 12.023.2009, articole din presa scrisa; alte înscrisuri.
Prin Sentinta civila nr.398/01.04.2010 pronuntata de Tribunalul Constanta – Sectia comerciala si de contencios-administrativ a fost admisa exceptia de nelegalitate invocata de reclamant si s-a constatat nelegalitatea HCJ Constanta nr.223/13.08.2008.
Pentru a pronunta aceasta solutie, tribunalul a retinut ca prin HCJ Constanta nr.223/13 august 2008 s-a completat HCJ Constanta nr.5/2007 privind stabilirea unor tarife, taxe si taxe speciale pentru anul 2007 cu articolele 41-44, care, în esenta, prevad urmatoarele:
– se instituie taxa de utilizare a drumurilor judetene, precum si modalitatea de aplicare a acesteia, în sensul ca taxa de utilizare a drumurilor judetene se instituie în temeiul art.282 din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, este fundamentata pe necesitatea asigurarii sigurantei în trafic pe reteaua de drumuri judetene aflate în proprietatea Judetului Constanta, si este utilizata pentru acoperirea cheltuielilor de organizare si functionare a Regiei Judetene de Drumuri si Poduri Constanta, în calitate de administrator, în scopul prevenirii evenimentelor rutiere datorate starii drumurilor judetene si evitarea punerii în pericol a persoanelor, bunurilor si mediului;
– taxa este datorata de persoanele fizice si juridice care detin/utilizeaza autovehicule de transport marfa si persoane, pentru utilizarea retelei de drumuri judetene, grupate dupa capacitatea portanta;
– taxa se stabileste în functie de masa totala maxima autorizata, pentru autovehicule destinate transportului de marfa si, în functie de capacitatea autovehiculului, pentru autovehicule destinate transportului de persoane;
– în vederea controlului traficului, taxarii si obtinerii autorizatiilor zilnice se amplaseaza puncte permanente în 17 locatii pe drumurile judetene aflate în proprietatea Judetului Constanta, cu posibilitatea achizitionarii si a unor autorizatii lunare/anuale si a platii taxei în numerar la punctele de încasare autorizate cât si prin ordin de plata în contul Consiliului Judetean Constanta;
– sustragerea de la plata taxei constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda cuprinsa între 1500 lei si 2500 lei;
– contravaloarea taxei se face venit la bugetul judetean, va fi utilizata pentru acoperirea cheltuielilor de organizare si functionare a Regiei Judetene de Drumuri si Poduri Constanta, în calitate de administrator al drumurilor judetene, în scopul asigurarii desfasurarii în conditii de siguranta a circulatiei pe drumurile judetene;
– taxa de utilizare a drumurilor judetene se colecteaza într-un cont distinct, deschis în afara bugetului judetean, si va fi utilizata în scopul pentru care a fost instituita, iar sumele ramase neutilizate la sfârsitul anului se vor folosi în anul urmator cu aceeasi destinatie;
– se aproba Regulamentul de adoptare a taxei de utilizare a drumurilor judetene prevazut în anexa 1 (anexa 4e) modelul cererii tip pentru obtinerea autorizatiei de circulatie prevazut în anexa 2 (anexa 4f), precum si modelele autorizatiilor de circulatie prevazute în anexa 3 (anexa 4g), anexele 1-3 facând parte integranta din H.C.J. Constanta nr. 223/2008 .
Instanta de fond a constatat ca fiind nefondate criticile de nelegalitate ale HCJ Constanta nr.223/2008 fundamentate pe încalcarea disp. Directivei 2006/38/CE a Parlamentului European si a Consiliului, de modificare a Directivei 1999/62/CE de aplicare la vehiculele grele de marfa a taxelor pentru utilizarea anumitor infrastructuri, întrucât taxa de utilizare a drumurilor judetene instituita prin HCJ Constanta nr.223/2008 nu se aplica pentru pe drumuri incluse în reteaua transeuropeana de drumuri, paralele sau în concurenta directa cu reteaua rutiera transeuropeana.
S-au apreciat ca nefondate si criticile de nelegalitate ale HCJ Constanta nr.223/2008 derivate din imposibilitatea platii acestei taxe speciale în puncte de vânzare importante pentru transportatori, platii taxei 24h din 24h la fiecare din punctele de tranzit, nu din afara României, sau prin utilizarea tuturor mijloacelor obisnuite de plata, acestea fiind chestiuni ce tin de ce tin de temeinicia plângerii contraventionale în situatia în care o astfel de împrejurare, de imposibilitate obiectiva de plata a taxei, este dovedita.
În ceea ce priveste criticile de nelegalitate referitoare la denaturarea concurentei între transportatorii rutieri, deoarece nu au fost analizate efectele introducerii acestei taxe speciale asupra populatiei si asupra transportatorilor, precum si nerespectarea principiului recuperarii costurilor infrastructurii, disproportionalitatea cu utilizarea infrastructurii de catre un anumit tip de vehicul, deoarece nu exista un studiu privind modul de calcul al acestei taxe si nicio analiza cost-beneficiu privind introducerea acestei taxe, s-a retinut ca aceste motive de nelegalitate sunt fondate.
Astfel, instanta a retinut ca, potrivit Legii nr.52/21.03.2003 privind transparenta decizionala în administratia publica, autoritatilor administratiei publice le revine o obligatie de transparenta, respectiv de a de a informa si de a supune dezbaterii publice proiectele de acte normative, de a permite accesul la luarea deciziilor administrative si la minutele sedintelor publice, cu mentiunea ca în întelesul acestei legi, potrivit art.3, termenul de act normativ are semnificatia de act emis sau adoptat de o autoritate publica, cu aplicabilitate generala.
În scopul îndeplinirii principiilor care guverneaza aceasta lege, prin dispozitiile art. 6 si 7 din acest act normativ s-au stabilit procedurile privind participarea cetatenilor si a asociatiilor legal constituite la procesul de elaborare a actelor normative si la cel de luare a deciziilor.
HCJ Constanta nr.223/2008 este un act normativ, în sensul Legii nr.52/2006, cu relevanta asupra mediului de afaceri, activitatea de transport marfa/persoane desfasurându-se de catre operatori de transport rutier autorizati în conditiile OUG nr.109/2005 privind transporturile rutiere.
S-a retinut ca intimatul a facut dovada aducerii la cunostinta publicului a HCJ Constanta nr.223/2008 prin afisare pe site-ul emitentului, comunicate de presa din datele de 03.02.2009, 10.02.3009, 12.02.2009, articole din presa scrisa, prezentari de radio si televiziune, fiind astfel îndeplinite cerintele de publicitate impuse de art.4 alin.3 din OG nr.2/2001, precum si ale art.30 alin.4 din Legea nr.273/2006, dar nu si a respectarii dispozitiilor legale cuprinse în art.6 din Legea nr.52/2003, privind procedura de elaborare a actelor normative, în sensul ca nu se face dovada publicarii anuntului referitor la intentia de adoptare a taxei în cauza în site-ul propriu, a afisarii acestuia la sediul propriu, într-un spatiu accesibil publicului, a-l transmiterii catre mass-media centrala sau locala precum si asociatiilor de afaceri si altor asociatii, în speta asociatiilor de transportatori, care pot fi identificate atât pe site-ul Ministerului Transporturilor, în evidenta caruia sunt luate potrivit art.52 alin.1 din OG nr.26/2000, precum si în Registrul National ONG, disponibil pe site-ul Ministerului Justitiei si Libertatilor Cetatenesti.
Din analiza textului HCJ Constanta nr.223/2008 s-a constatat ca taxa de utilizare a drumurilor judetene nu are la baza nicio fundamentare tehnico-economica care sa justifice introducerea acestui tip de taxa locala. Astfel, desi au fost depuse expunerea de motive si raportul pentru aprobarea hotarârii, în continutul acestora nu se regaseste fundamentarea instituirii taxei contestate. În cuprinsul HCJ Constanta nr.223/2008 se face precizarea ca taxa este fundamentata pe necesitatea asigurarii sigurantei în trafic pe reteaua de drumuri judetene aflate în proprietatea Judetului Constanta, si este utilizata pentru acoperirea cheltuielilor de organizare si functionare a Regiei Judetene de Drumuri si Poduri Constanta, în calitate de administrator, în scopul prevenirii evenimentelor rutiere datorate starii drumurilor judetene si evitarea punerii în pericol a persoanelor, bunurilor si mediului, dar aceasta mentiune nu este sustinuta de o documentatie care sa justifice necesitatea instituirii acestei taxe în conditiile în care Regia Judeteana de Drumuri si Poduri Constanta, constituita ca unitate sub autoritatea Consiliului Judetean Constanta, beneficiaza de fonduri banesti alocate de la bugetul judetean, si nu este dovedita împrejurarea ca bugetul acesteia nu este suficienta si pentru întretinerea drumurilor judetene, fiind necesara introducerea unei noi taxe.
De asemenea, s-a retinut ca nu se face nicio referire la fondurile alocate pâna la acea data pentru reparatia sau întretinerea drumurilor respective – deci nu exista termen de comparatie, si nici la planul considerat pentru reparatia sau întretinerea drumurilor respective. Nici hotarârea si nici Regulamentul nu fac mentiuni cu privire la necesarul de fonduri si nici la sursele existente în prezent.