Legea permite majorarea taxelor de tranzit pentru transportul de mărfuri prin Pungești, pâna la 10.000 euro/8h dar permite și interdicția de circulație a vehiculelor de mărfuri de peste 10t

Propunere catre Consiliul Local PungestiAvoc. Maier via Simona Niculescu : Legea permite majorarea taxelor de tranzit pentru transportul de marfuri la nivel local  pina la 10.000 euro/8 ore dar permite si interdictia de circulatie a vehiculelor de marfuri de peste 10 tone.

Care sunt taxele locale in principalele localitati din Romania? Aceste taxe se refera la zonele de restrictie care sunt semnalizate cu indicatoare. Pentru obtinerea autorizatiei de circulatie in aceste zone restrictionate se va depune o cerere tipizata la sediile primariilor locale (numarul masinii, tonajul, traseul).

ARAD Peste 7,50 to  –  Nu au acces.  Pentru mai multe informatii in ceea ce priveste taxa in zonele restrictionate in Municipiul Arad faceti click aici.

BACAU
Taxa pentru accesul auto in zonele cu restrictii de tonaj in localitate este de – 2 lei/tona/zi. Acesta este reglementata prin Hotararea Consiliului Local Nr. 4/04.01.2013, la Anexa nr.6.

BAIA MARE
Pentru mai multe informatii in ceea ce priveste taxa in zonele interzise in Municipiul Baia Mare faceti click aici.

BISTRITA
Taxa pentru eliberarea autorizatiei de trafic greu este stabilita prin Hotararea Consiliului Local Nr.158/29.09.2011 Anexa nr.2

CLUJ NAPOCA
Art.1 din Hotararea Consiliului Local nr. 506 din 3 decembrie 2009 interzice accesul vehiculelor cu masa total maxima autorizata de peste 7,5 tone pe strazile de pe raza municipiului Cluj-Napoca, cu exceptia celor care detin autorizatii de liber acces emise de Municipiul Cluj-Napoca.
La eliberarea autorizatiilor de liber acces se percep urmatoarele taxe, pentru aprovizionare si transport marfuri, produse, inclusiv materiale de constructii:

1.  Zona 0 –  noapte (intre orele 21,00 –  07,00):

  • intre 2,5 to –   3,49 to     8 RON/zi      80 RON/luna     400 RON/an
  • intre 3,5 to –   7,49 to   10 RON/zi    100 RON/luna     500 RON/an
  • intre 7,5 to – 11,99 to   13 RON/zi    130 RON/luna     650 RON/an
  • intre  12 to – 15,99 to   15 RON/zi    150 RON/luna     750 RON/an
  • intre  16 to – 21,99 to   18 RON/zi    180 RON/luna     900 RON/an
  • intre  22 to – 29,99 to   20 RON/zi    200 RON/luna   1000 RON/an
  • intre  30 to – 39,99 to   23 RON/zi    230 RON/luna   1150 RON/an
  • peste 40 to                   25 RON/zi    250 RON/luna   1250 RON/an

4.   Zona 0 / zi (intre orele 07,00 –  21,00):

  • intre 2,5 to –   3,49 to   16 RON/zi    160 RON/luna     800 RON/an
  • intre 3,5 to –   7,49 to   20 RON/zi    200 RON/luna   1000 RON/an
  • intre 7,5 to – 11,99 to   26 RON/zi    260 RON/luna   1300 RON/an
  • intre  12 to – 15,99 to   30 RON/zi    300 RON/luna   1500 RON/an
  • intre  16 to – 21,99 to   36 RON/zi    360 RON/luna   1800 RON/an
  • intre  22 to – 29,99 to   40 RON/zi    400 RON/luna   2000 RON/an
  • intre  30 to – 39,99 to   46 RON/zi    460 RON/luna   2300 RON/an
  • peste 40 to                   50 RON/zi    500 RON/luna   2500 RON/an

5.  Pentru celelalte zone ale municipiului (fara zona 0) – noapte (21,00 – 07,00)

  • intre 7,5 to – 11,99 to     7 RON/zi      70 RON/luna     350 RON/an
  • intre  16 to – 21,99 to     9 RON/zi      90 RON/luna     500 RON/an
  • intre  22 to – 29,99 to   11 RON/zi    110 RON/luna     550 RON/an
  • intre  30 to – 39,99 to   12 RON/zi    120 RON/luna     600 RON/an
  • peste 40 to                   14 RON/zi    140 RON/luna     650 RON/an

4. Pentru celelalte zone ale municipiului (fara zona0) – zi (07,00 – 21,00)

  • intre 7,5 to – 11,99 to   14 RON/zi    140 RON/luna     700 RON/an
  • intre  16 to – 21,99 to   18 RON/zi    180 RON/luna   1000 RON/an
  • intre  22 to – 29,99 to   22 RON/zi    220 RON/luna   1100 RON/an
  • intre  30 to – 39,99 to   24 RON/zi    240 RON/luna   1200 RON/an
  • peste 40 to                   28 RON/zi    280 RON/luna   1300 RON/an

Taxele, si strazile din zonele de mai sus sunt stabilite in Hotararea Consiliului Local Nr. 189/2006. Pentru autorizatie de liber acces – click aici. Harta zona acces in Cluj-Napoca – click aici.

CONSTANTA
Taxa se stabileste in functie de masa totala maxima autorizata pentru toate autotractorele, autotrenurile, inclusiv ansamblelor formate din acestea cu semiremorci sau remorci, autovehiculele destinate transportului de marfa si in functie de capacitatea autovehiculului, astfel:
Masa totala maxima autorizata                                 Lei/zi    Lei/luna     Lei/an
1. pana la 2,5 tone inclusiv                                              4            85             720
2. intre 2,5 – 3,5 tone inclusiv                                         6          125           1.080
3. intre 3,5 – 5 tone inclusiv                                            9          190           1.620
4. intre 5 – 10 tone inclusiv                                           15          315           2.700
5. intre 10 – 20 tone inclusiv                                        25          525           4.500
6. peste 20 tone (inclusiv captractor autotrenuri)    35          735           6.300
Taxa este stabilitata prin Hotararea Consiliului Judetean Constanta Nr. 252 din 17.08.2012 Cerere pentru eliberarea autorizatiei de circulatie pe drumuri judetene – click aici. Institutii publice care elibereaza autorizatii de circulatie pe drumurile judetene – click aici. Societati comerciale care elibereaza autorizatii de circulatie pe drumurile judetene – click aici.

GIURGIU Taxele speciale de utilizare a drumurilor judetene pentru anul 2010, precum si modelele Cererii pentru eliberarea autorizatiei de circulatie pe drumurile judetene sunt stabilite prin Hotararea Consiliului Judetean Nr. 244 din 17.11.2009 astfel:
MTMA                                                                   Lei / Zi          Lei / Luna         Lei / An
1. Intre 16-20 to inclusiv                                         40                    750                8500
2. Peste 20 to (inclusiv cap tractor autotrenuri)  50                    900              10000
-de la 7.5 t la 15 t    – 375 lei/luna sau 25 lei/zi
-peste 15 t               – 450 lei/luna sau 30 lei/zi
Nr. de telefon la care va puteti adresa pentru informatii referitor la obtinerea autorizatiei de drum pentru Municipiul Giurgiu este 0246-214-204 (centrala) – serviciu strazi

HUNEDOARA
Taxa pentru obtinerea avizului de acces auto in zonele cu restrictii de tonaj se stabileste dupa cum urmeaza:
– pentru autovehicule cu capacitatea intre 3.5 si 7.5 tone = 8 lei/zi = 80 lei/luna = 240 lei/an
– pentru autovehicule cu capacitatea intre 7.5 si 16 tone = 10 lei/zi = 100 lei/luna = 300 lei/an
– pentru autovehicule cu capacitatea intre 16 tone si 26 tone = 20 lei/zi = 200 lei/luna = 600 lei/an
– pentru autovehicule cu capacitatea intre 26 tone si 40 tone = 30 lei/zi = 300 lei/luna = 900 lei/an
Taxa este stabilita prin Hotararea Consiliului Local Nr. 292/2012, Hotararea Consiliului Local Nr. 292/2012, la art.17 alin E.  

IASI
1. Taxa acces autovehicule pe strazile unde circulatia este interzisa in ambele sensuri (greutate cuprinsa intre 1,5 t si 2,5): 280 RON
2. Taxa acces autovehicule cu greutate mai mare de 2,4 t care circula in interiorul perimetrului format de centura de tranzitare a municipiliului: 550 RON
3. Taxa transport agabaritic: 1.105 RON
4. Taxa aviz comisie municipala de circulatie si/sau dasfasurarea activitatilor comerciale: 110 RON
Taxele de acces in zonele cu restrictii de tonaj sunt stabilite prin Hotararea Consiliului Local nr. 180/14.06.2011, Hotararea Consiliului Local nr. 180/14.06.2011, la Anexa 8.2

ORADEA
Regulamentul de eliberare a autorizatiilor de transport greu aprobat prin Hotorarea de Consiliu Local nr. 909/2009 s-a modificat prin Hotararea Consiliul Local nr. 362/26.05.2010, Hotararea Consiliul Local nr. 362/26.05.2010, incluzand in categoria mijloacelor de transport ce necesita autorizatie pentru circulatie in zona centrala si pe cele cu masa maxima total autorizata intre 5 to si 7,5 to.
Autorizatiile ce se emit, sunt:
      – pentru o zi 50 lei
      – pentru o luna calendaristica 400 lei
      – pentru un an calendaristic 2000 lei
Autorizatiile se emit la camera 14 (parter Primaria Oradea), solicitantul trebuind sa prezinte copie dupa talonul masinii, datele de identificare ale societatii, ale persoanei reprezentante, precum dovada achitarii taxei.
Agentii economici cu sediul in alte localitati pot cumpara aceste autorizatii de la statiile de distribuire a carburantilor de la intrarile din oras:
       – statiile ROMPETROL pentru intrarile dinspre Satu Mare, Arad, Santandrei
       – statiile LUKOIL pentru intrarile dinspre Cluj, Deva, Bors

PITESTI
Pentru eliberarea certificatului de producator taxa este de 80 lei.
Pentru eliberarea acordului de circulatie  in functie de tonaj se percep urmatoarele taxe:
a) Intre 3.5 tone si 7.5 tone inclusiv: 200 lei / an calendaristic
b) Intre 7.5 tone si 16 tone inclusiv: 300 lei / an calendaristic
c) Intre 16 tone si 30 tone inclusiv: 400 lei / an calendaristic
d) Mai mare de 30 tone: 500 lei / an calendaristic
e) Pentru acordul de circulatie global: 10.000 lei / an calendaristic
f) Pentru acordul de circulatie global special: 20.000 lei / an calendaristic
Pentru eliberarea acordului de circulatie pe perioada fractionate se percep urmatoarele taxe:
a) Intre 3.5t ai 7.5t inclusiv: 150 lei/6 luni, 100 lei/3 luni, 50 lei/luna, 20 lei/zi
b) Intre 7.5t ai 16t inclusiv: 200 lei/6 luni, 150 lei/3 luni, 80 lei/luna, 30 lei/zi
c) Intre 16t ai 30t inclusiv: 250 lei/6 luni, 150 lei/3 luni, 130 lei/luna, 50 lei/zi
d) Mai mare de 30t: 300 lei/6 luni, 200 lei/3 luni, 125 lei/luna, 80 lei/zi
e) Pentru acord global: 5000 lei/6 luni, 4000 lei/3 luni, 3000 lei/luna, 500 lei/zi
f) Pentru acord global special: 10.000 lei/6ln, 8000 lei/3ln, 6000 lei/ln, 1000 lei/zi
Pentru circulatia autovehiculelor/utilajelor/remorcilor/semiremorcilor pe arterele unde au fost instituite restrictii de tonaj din zona centrala, se percepe o taxa unica de 60 lei/zi. Taxa pentru inregistrarea vehiculelor care sunt supuse inmatriculalarii  este de 60 lei/vehicul. Taxa pentru eliberarea autorizatiei de traseu, acordata operatorilor de transport care executa transport rutier de persoane catre centrele comerciale, este de 2500 lei / an calendaristic/vehicul.
Taxele sunt stabilite prin Hotararea Consiliului Local Nr. 241/2012, Anexa nr. 11

RESITA
– Pentru vehiculele cu MTMA pana in 7.5 to nu exista o taxa de acces in oras.
– Pentru toate vehiculele care depasesc MTMA  de 7 tone, taxa este de 27.5 lei/luna/autovehicul
– Taxa este stabilita prin Hotararea Consiliului Local Nr. 406/15.12.2011, Anexa nr.2

SATU MARE Conform Hotararii Consiuliului Local Nr. 119/25.04.2013, pe raza municipiului Satu Mare este interzisa circulatia autovehiculelor destinate transportului de marfuri si materiale precum si utilajelor autopropulsate utilizate in constructii care a MTMA mai mare de 3,5 tone. Accesul in zonele cu restrictii se poate realiza doar in baza unei autorizatii de acces pentru traficul greu.

Mijloacele de transport care au MTMA mai mare de 3,5 tone vor avea acces fara a obtine autorizatie de acces pentru trafic greu pe sectoarele de strazi = „Traseul de grafic greu”, acestea fiind stabilite prin HCL Nr. 119/25.04.2013, Art.6.

Tarifele pentru obtinerea autorizatiei de acces, in functie de zona si de masa maxima autorizata a vehiculului sunt
stabilite prin Hotararea Consiuliului Local Nr. 119/25.04.2013

SFANTU GHEORGHE Pentru informatii referitor la accesul de intrare al camioanelor, in Municipiul Sf. Gheorghe, puteti vizualiza Hotararea Consiliului Local Nr. 285/2011 Anexa

TG.JIU Hotararea Consiliului Local Nr. 436/20.11.2011, Art.8.Alineat(10
Cuantumul taxelor pentru libera trecere este:
a) LT-pentru auto cu masa maxima autorizata pana la 10 tone = 200 lei/luna.
b) LT-pentru auto cu masa maxima autorizata peste la 10 tone = 300 lei/luna.
a) LT-pentru auto cu masa maxima autorizata pana la 10 tone = 1000 lei/an.
b) LT-pentru auto cu masa maxima autorizata peste la 10 tone = 1500 lei/an.
e) LT-pentru o zi = 30 lei
f)  LT-pentru o saptamana = 100 lei.
g) Taxa eliberare duplicat =10 lei.
Restul prevederilor Hotararea Consiliului Local Nr. 212/30.05.2011, raman neschimbate.

TG. MURES Taxa pentru autorizatia de libera trecere si oprire pentru mijloacele de transport in zonele cu restrictie de circulatie sunt stabilite prin Hotararea Consiliului Local Nr. 143/2012
– sarcina <= 20 t = 25 lei/mijloc transport/zi
– sarcina > 20 t = 35 lei/mijloc transport/zi

TIMISOARA Taxa de tranzit pe anul 2012 este prevazuta in Hotararea Consiliului Local Nr. 379/29.11.2011, astfel:
    -se restrectioneaza accesul si circulatia autovehiculelor destinate transportului de marfuri si a utilajelor cu MTMA mai mare de 3.5 tone in zona municipiului Timisoara, identificata potrivit Hotararea Consiliului Local Nr. 485/2006 prin Anexa Nr. 1 si Anexa Nr. 2
    -restrictionarea circulatiei autovehicolelor cu MTMA mai mare de 3.5 tone se face astfel:
         20:00-07:00 accesul si circulatia acestora sunt  permise numai pe baza de autorizatie.
         07:00-20:00 accesul si circulatia acestora sunt interzise.
         fara restrictii orare in cazul legitimatiilor si abomamentelor, cu exceptia intervalului orar 07:30-08:30.
Tariful perceput pentru obtinerea legitimatiei este de 600 lei .
Tarifele percepute pentru obtinerea  abonamentelor lunare nominale sunt urmatoarele:
        3,5 t (exclusiv) – 5 t (inclusiv) – 1200 lei
        5 t (exclusiv) – 7,5 t (inclusiv) – 2000 lei
        7,5 t (exclusiv) – 12,5 t (inclusiv) – 4000 lei
        12,5 t (exclusiv) – 16 t (inclusiv) – 6000 lei
        16 t (exclusiv) – 22 t (inclusiv) – 8000 lei
        22 t (exclusiv) – 40 t (inclusiv) – 10000 lei
        Peste 40 t – 12000 lei
Se pot emite abonamente si  pentru mai multe luni, cu plata tarifului corespunzator pentru fiecare luna, cumulat. Pentru abonamentele emise pentru un an (12 luni), tariful cumulat se reduce cu 25%.

BUCURESTI
Taxa privind accesul autovehiculelor destinate transportului de marfuri si a utilajelor cu MTMA mai mare de 5 tone in municipiul Bucuresti este stabilita prin HCGMB Nr. 3/29.01.2013, Anexa Nr. 1:
                                                                    Lei/Zi                   Lei/Luna
a) pentru accesul si circulatia in zona A
    – intre 5 – 7,5 tone inclusiv                            231                       2000
    – intre 7,5 – 12,5 tone inclusiv                        452                       4000
    – intre 12,5 – 16 tone inclusiv                         903                       8000
    – intre 16 – 22 tone inclusiv                           1355                     12000
    – intre 22 – 40 tone inclusiv                           1806                     16000
    – mai mare de 40 de tone                              2247                     20000
b) pentru accesul si circulatia in zona B
    – intre 5 – 7,5 tone inclusiv                               63                         500
    – intre 7,5 – 12,5 tone inclusiv                         116                       1000
    – intre 12,5 – 16 tone inclusiv                          179                       1500
    – intre 16 – 22 tone inclusiv                             231                       2000
    – intre 22 – 40 tone inclusiv                             284                       2500
    – mai mare de 40 de tone                               347                       3000

Taxele de utilizare a infrastructurii rutiere pot fi vizualizate pentru tarile din Europa la rubrica noastra de Harti si Rute. www.euload.com/harta europa.php

9. decembrie 2013 12:47; Reactualizat la: 9. decembrie 2013 16:57;


Din 2014 intra in vigoare taxa de tranzit la Timisoara, dar nu exista inca metodologie de aplicare

Chiar dacă ne aflăm în luna decembrie, iar din 2014 la Timişoara ar trebui să se introducă din nou taxa de tranzit pentru autovehiculele de peste 7,5 tone, conform unei hotărâri de consiliu local adoptate în primăvară, nu a fost aprobată încă nicio metodologie de punere în aplicare. Deocamdată nu se ştie cum vor fi încasaţi de la transportatori cei 200 de lei care ar trebui să se plătească la fiecare tranzitare a municipiului şi ce sancţiuni se vor aplica.

Noua taxă de tranzit a fost aprobată în Consiliul Local Timişoara în primăvară, atunci când au fost stabilite impozitele şi taxele locale pentru anul 2014, într-o formă diferită faţă de cea pe care a încercat să o impună fosta administraţie şi care a fost îndelung contestată. Este vorba despre o taxă în valoare de 200 de lei impusă pentru autovehiculele de transport marfă de peste 7,5 tone care deşi au rute ocolitoare tranzitează oraşul. Concret, taxa de tranzit ar urma să fie plătită, din ianuarie 2014, de cei cu vehicule de transport marfă peste 7,5 tone care traversează municipiul Timişoara când ar putea să nu tranziteze oraşul pentru a ajunge la destinaţie, folosind tronsonul de şosea de centură existent la ora actuală, potrivit celor stabilite de autorităţile locale. Nu o vor achita cei care nu au la dispoziţie rute ocolitoare şi trebuie să treacă prin oraş ca să ajungă la destinaţie.

Deşi ne aflăm deja în luna decembrie şi ne mai desparte puţin de intrarea în noul an, încă nu se ştie cum va fi efectiv plătită această taxă de către transportatori, ce sancţiuni se vor aplica în caz de neachitare şi mai ales cum se vor face verificările pe teren şi cine exact le va face. Nu a fost încă stabilit nimic în acest sens.
Primarul Nicolae Robu anunţa, încă din luna septembrie, că se lucrează la metodologia de punere în aplicare, la un regulament, dar un astfel de regulament nu a fost încă aprobat în consiliul local.

„Este în faza finală (n.r. – metodologia). Urmează să intre spre aprobare în plen, trebuie s-o facem cunoscută, pentru ca lumea să ştie. Se va face plata, în orice caz, aşa cum am stabilit de la început, cu ajutorul mijloacelor electronice. Cred că mai degrabă ne vom limita la mijloacele electronice. Telefonul, în principiu, dar sigur, se poate şi de pe calculator, de pe tabletă… Nu cred că vom mai crea şi alte posibilităţi”, declara Robu, în septembrie.

Viceprimarul Dan Diaconu ne-a declarat, luni, că încă se lucrează la metodologie şi că un proiect de hotărâre pe această temă va intra în atenţia aleşilor locali în ultima şedinţă de consiliu din acest an, care va avea loc probabil înainte de sărbători.


Exceptie de nelegalitate a hotarârii Consiliului Judetean pentru instituire taxa de utilizare a drumurilor judetene. Impozite şi taxe

Categorie: Jurisprudenţă şi speţe de contencios administrativ

Art.6 – Legea nr.52/2003

Art.5, art.30 – Legea nr.273/2006

Art.282 – Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal

Directiva/2006/38/CE a Parlamentului European

Prin încheierea de sedinta pronuntata la data de 02.12.2009 de Tribunalul Constanta în dosarul nr.1015/256/2009 a fost sesizat Tribunalul Constanta – Sectia comerciala, de contencios-administrativ si fiscal cu solutionarea exceptiei de nelegalitate a Hotarârii Consiliului Judetean Constanta nr.223/2008, exceptie invocata de catre recurenta – petenta SC T.U.D. SRL Tulcea în contradictoriu cu intimatul – organ constatator Consiliul Judetean Constanta în cadrul plângerii contraventionale formulate împotriva procesului-verbal de constatare si sanctionare a contraventiei nr.0000004/16.02.2009.

Reclamanta petenta a invocat urmatoarele motive de nelegalitate a HCJ Constanta nr.223/2008:

-aplicarea taxei speciale pentru utilizarea drumurilor judetene, care este, conform Directivei C.E.62/1999, modificata de Directivele C.E.38/2006 si 103/2006, un tarif de utilizare a infrastructurii rutiere, denatureaza concurenta între transportatorii rutieri deoarece nu au fost analizate efectele introducerii acestei taxe speciale asupra populatiei, în general, si asupra transportatorilor, în special;

-taxa dezavantajeaza în mod nejustificat utilizatorii ocazionali ai retelei rutiere, deoarece orice taxa de acest tip, care afecteaza concurenta în domeniul transporturilor, nu poate fi adoptata decât în mod coordonat la nivel national si astfel încât sa reflecte costurile pentru constructia, reabilitarea, modernizarea si întretinerea drumurilor luate în considerare;

-nu este asigurata plata acestei taxe speciale în puncte de vânzare importante pentru transportatori, ci doar la sedii de primarii, de sectii de drumuri ori de posta, care nu pot fi accesate cu usurinta de transportatorii în trafic greu;

-nu este asigurata plata taxei 24h din 24h la fiecare din punctele de tranzit, nu se poate face plata taxei din afara României, nu se poate face plata taxei prin utilizarea tuturor mijloacelor obisnuite de plata;

-anumite valori ale taxei speciale depasesc valorile maxime impuse prin directiva, iar în aproape toate cazurile depasesc valorile impuse pentru roviniete în cazul utilizarii drumurilor nationale;

-valorile taxei speciale nu au la baza decât declarativ principiul recuperarii costurilor infrastructurii, nu sunt proportionale cu utilizarea infrastructurii de catre un anumit tip de vehicul, deoarece nu exista un studiu privind modul de calcul al acestei taxe si nicio analiza cost-beneficiu privind introducerea acestei taxe;

-nu exista dovada informarii Comisiei Europene asupra introducerii acestei taxe speciale, cu minim 4 luni înainte de punerea în aplicare, astfel cum prevede Directiva CE 62/1999, modificata de Directivele CE 38/2006 si 103/2006, astfel ca aceasta comisie nu si-a dat avizul cu privire la taxa în discutie, aspect ce afecteaza imaginea României ca urmare a nerespectarii legislatiei comunitare.

Legal citat, intimatul Consiliul Judetean Constanta, în calitate de emitent al actului, nu a formulat întâmpinare fata de exceptia de nelegalitate invocata.

În conformitate cu disp. art.13 din Legea nr.554/2004 a contenciosului administrativ, intimatul a depus la dosarul cauzei HCJ Constanta nr.223/2008 privind completarea HCJ Constanta nr.5/2007 privind stabilirea unor tarife, taxe si taxe speciale pentru anul 2007 si documentatia care a stat la baza emiterii acesteia; dovezi privind aducerea la cunostinta publicului a HCJ Constanta nr.223/2008, respectiv: dovada afisarii pe site-ul emitentului, comunicate de presa din datele de 03.02.2009, 10.02.3009, 12.023.2009, articole din presa scrisa; alte înscrisuri.

Prin Sentinta civila nr.398/01.04.2010 pronuntata de Tribunalul Constanta – Sectia comerciala si de contencios-administrativ a fost admisa exceptia de nelegalitate invocata de reclamant si s-a constatat nelegalitatea HCJ Constanta nr.223/13.08.2008.

Pentru a pronunta aceasta solutie, tribunalul a retinut ca prin HCJ Constanta nr.223/13 august 2008 s-a completat HCJ Constanta nr.5/2007 privind stabilirea unor tarife, taxe si taxe speciale pentru anul 2007 cu articolele 41-44, care, în esenta, prevad urmatoarele:

– se instituie taxa de utilizare a drumurilor judetene, precum si modalitatea de aplicare a acesteia, în sensul ca taxa de utilizare a drumurilor judetene se instituie în temeiul art.282 din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, este fundamentata pe necesitatea asigurarii sigurantei în trafic pe reteaua de drumuri judetene aflate în proprietatea Judetului Constanta, si este utilizata pentru acoperirea cheltuielilor de organizare si functionare a Regiei Judetene de Drumuri si Poduri Constanta, în calitate de administrator, în scopul prevenirii evenimentelor rutiere datorate starii drumurilor judetene si evitarea punerii în pericol a persoanelor, bunurilor si mediului;

– taxa este datorata de persoanele fizice si juridice care detin/utilizeaza autovehicule de transport marfa si persoane, pentru utilizarea retelei de drumuri judetene, grupate dupa capacitatea portanta;

– taxa se stabileste în functie de masa totala maxima autorizata, pentru autovehicule destinate transportului de marfa si, în functie de capacitatea autovehiculului, pentru autovehicule destinate transportului de persoane;

– în vederea controlului traficului, taxarii si obtinerii autorizatiilor zilnice se amplaseaza puncte permanente în 17 locatii pe drumurile judetene aflate în proprietatea Judetului Constanta, cu posibilitatea achizitionarii si a unor autorizatii lunare/anuale si a platii taxei în numerar la punctele de încasare autorizate cât si prin ordin de plata în contul Consiliului Judetean Constanta;

– sustragerea de la plata taxei constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda cuprinsa între 1500 lei si 2500 lei;

– contravaloarea taxei se face venit la bugetul judetean, va fi utilizata pentru acoperirea cheltuielilor de organizare si functionare a Regiei Judetene de Drumuri si Poduri Constanta, în calitate de administrator al drumurilor judetene, în scopul asigurarii desfasurarii în conditii de siguranta a circulatiei pe drumurile judetene;

– taxa de utilizare a drumurilor judetene se colecteaza într-un cont distinct, deschis în afara bugetului judetean, si va fi utilizata în scopul pentru care a fost instituita, iar sumele ramase neutilizate la sfârsitul anului se vor folosi în anul urmator cu aceeasi destinatie;

– se aproba Regulamentul de adoptare a taxei de utilizare a drumurilor judetene prevazut în anexa 1 (anexa 4e) modelul cererii tip pentru obtinerea autorizatiei de circulatie prevazut în anexa 2 (anexa 4f), precum si modelele autorizatiilor de circulatie prevazute în anexa 3 (anexa 4g), anexele 1-3 facând parte integranta din H.C.J. Constanta nr. 223/2008 .

Instanta de fond a constatat ca fiind nefondate criticile de nelegalitate ale HCJ Constanta nr.223/2008 fundamentate pe încalcarea disp. Directivei 2006/38/CE a Parlamentului European si a Consiliului, de modificare a Directivei 1999/62/CE de aplicare la vehiculele grele de marfa a taxelor pentru utilizarea anumitor infrastructuri, întrucât taxa de utilizare a drumurilor judetene instituita prin HCJ Constanta nr.223/2008 nu se aplica pentru pe drumuri incluse în reteaua transeuropeana de drumuri, paralele sau în concurenta directa cu reteaua rutiera transeuropeana.

S-au apreciat ca nefondate si criticile de nelegalitate ale HCJ Constanta nr.223/2008 derivate din imposibilitatea platii acestei taxe speciale în puncte de vânzare importante pentru transportatori, platii taxei 24h din 24h la fiecare din punctele de tranzit, nu din afara României, sau prin utilizarea tuturor mijloacelor obisnuite de plata, acestea fiind chestiuni ce tin de ce tin de temeinicia plângerii contraventionale în situatia în care o astfel de împrejurare, de imposibilitate obiectiva de plata a taxei, este dovedita.

În ceea ce priveste criticile de nelegalitate referitoare la denaturarea concurentei între transportatorii rutieri, deoarece nu au fost analizate efectele introducerii acestei taxe speciale asupra populatiei si asupra transportatorilor, precum si nerespectarea principiului recuperarii costurilor infrastructurii, disproportionalitatea cu utilizarea infrastructurii de catre un anumit tip de vehicul, deoarece nu exista un studiu privind modul de calcul al acestei taxe si nicio analiza cost-beneficiu privind introducerea acestei taxe, s-a retinut ca aceste motive de nelegalitate sunt fondate.

Astfel, instanta a retinut ca, potrivit Legii nr.52/21.03.2003 privind transparenta decizionala în administratia publica, autoritatilor administratiei publice le revine o obligatie de transparenta, respectiv de a de a informa si de a supune dezbaterii publice proiectele de acte normative, de a permite accesul la luarea deciziilor administrative si la minutele sedintelor publice, cu mentiunea ca în întelesul acestei legi, potrivit art.3, termenul de act normativ are semnificatia de act emis sau adoptat de o autoritate publica, cu aplicabilitate generala.

În scopul îndeplinirii principiilor care guverneaza aceasta lege, prin dispozitiile art. 6 si 7 din acest act normativ s-au stabilit procedurile privind participarea cetatenilor si a asociatiilor legal constituite la procesul de elaborare a actelor normative si la cel de luare a deciziilor.

HCJ Constanta nr.223/2008 este un act normativ, în sensul Legii nr.52/2006, cu relevanta asupra mediului de afaceri, activitatea de transport marfa/persoane desfasurându-se de catre operatori de transport rutier autorizati în conditiile OUG nr.109/2005 privind transporturile rutiere.

S-a retinut ca intimatul a facut dovada aducerii la cunostinta publicului a HCJ Constanta nr.223/2008 prin afisare pe site-ul emitentului, comunicate de presa din datele de 03.02.2009, 10.02.3009, 12.02.2009, articole din presa scrisa, prezentari de radio si televiziune, fiind astfel îndeplinite cerintele de publicitate impuse de art.4 alin.3 din OG nr.2/2001, precum si ale art.30 alin.4 din Legea nr.273/2006, dar nu si a respectarii dispozitiilor legale cuprinse în art.6 din Legea nr.52/2003, privind procedura de elaborare a actelor normative, în sensul ca nu se face dovada publicarii anuntului referitor la intentia de adoptare a taxei în cauza în site-ul propriu, a afisarii acestuia la sediul propriu, într-un spatiu accesibil publicului, a-l transmiterii catre mass-media centrala sau locala precum si asociatiilor de afaceri si altor asociatii, în speta asociatiilor de transportatori, care pot fi identificate atât pe site-ul Ministerului Transporturilor, în evidenta caruia sunt luate potrivit art.52 alin.1 din OG nr.26/2000, precum si în Registrul National ONG, disponibil pe site-ul Ministerului Justitiei si Libertatilor Cetatenesti.

Din analiza textului HCJ Constanta nr.223/2008 s-a constatat ca taxa de utilizare a drumurilor judetene nu are la baza nicio fundamentare tehnico-economica care sa justifice introducerea acestui tip de taxa locala. Astfel, desi au fost depuse expunerea de motive si raportul pentru aprobarea hotarârii, în continutul acestora nu se regaseste fundamentarea instituirii taxei contestate. În cuprinsul HCJ Constanta nr.223/2008 se face precizarea ca taxa este fundamentata pe necesitatea asigurarii sigurantei în trafic pe reteaua de drumuri judetene aflate în proprietatea Judetului Constanta, si este utilizata pentru acoperirea cheltuielilor de organizare si functionare a Regiei Judetene de Drumuri si Poduri Constanta, în calitate de administrator, în scopul prevenirii evenimentelor rutiere datorate starii drumurilor judetene si evitarea punerii în pericol a persoanelor, bunurilor si mediului, dar aceasta mentiune nu este sustinuta de o documentatie care sa justifice necesitatea instituirii acestei taxe în conditiile în care Regia Judeteana de Drumuri si Poduri Constanta, constituita ca unitate sub autoritatea Consiliului Judetean Constanta, beneficiaza de fonduri banesti alocate de la bugetul judetean, si nu este dovedita împrejurarea ca bugetul acesteia nu este suficienta si pentru întretinerea drumurilor judetene, fiind necesara introducerea unei noi taxe.

De asemenea, s-a retinut ca nu se face nicio referire la fondurile alocate pâna la acea data pentru reparatia sau întretinerea drumurilor respective – deci nu exista termen de comparatie, si nici la planul considerat pentru reparatia sau întretinerea drumurilor respective. Nici hotarârea si nici Regulamentul nu fac mentiuni cu privire la necesarul de fonduri si nici la sursele existente în prezent.

Despre Alex Imreh

0742669918
Acest articol a fost publicat în Brainstorming și etichetat , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un comentariu