Munţi de gunoaie la noi, munţi de bani la italieni

EvenimentAfrodita Cicovschi (alte articole de acelasi autor)afrodita.cicovschi@curierulnational.ro

Semnalând pericolul de contaminare, Primăria Năvodari refuză să emită autorizaţia de construcţie a „depozitului” din localitate
Firme italiene primesc 150 de euro pentru fiecare tonă scoasă din ţară
Schema afacerii cuprinde multe locaţii precum groapa Glina, Băicoi, Ploieşti, Târgu Mureş, Constanţa şi Tulcea

Oportunităţile în domeniul deşeurilor, oferite de nepăsarea autorităţilor române sau 135590maximsuperficialitatea cu care acestea tratează astfel de subiecte, îi determină pe occidentali să ne vadă drept groapa de gunoi a Europei. Exemplul germanilor, care imediat după Revoluţie au venit să ne propună construirea unor „centre de reciclare a deşeurilor menajere, toxice şi industriale”, pe care urmau să le gestioneze timp de 20 de ani (depozitând, bineînţeles, în ţara noastră ceea ce era considerat nociv la ei), după care le-ar fi cedat statului român, este preluat acum de o filieră italiană a gunoaielor. Doar că italienii nu vor să construiască „centre de reciclare”, ci munţi de gunoaie…
„Italienii care au cumpărat în 1996 combinatul de îngrăşăminte chimice din Năvodari vor să facă acolo un munte de deşeuri industriale periculoase, toxice. Să aducă mercur, cianuri şi alte produse petroliere. Adică pe o suprafaţă de 30 de hectare să ridice un munte de 97 de metri înălţime format din produse toxice.
Procedurile au demarat încă din 2004. Ulterior s-a emis o hotărâre judecătorească definitivă, bazată, în parte, pe documente false, care obligă Primăria Năvodari să emită o autorizaţie de construcţie. Primăria refuză să facă acest lucru. În prezent, procurorul Teodor Niţă de la Parchetul de pe lângă Tribunalul Constanţa ridică documentele referitoare la acest munte de deşeuri care au fost emise prin anii 2005, 2006. Italienii care vor acum să facă muntele de deşeuri lângă Năvodari sunt acţionari ai combinatului, pe care l-au cumpărat cu aproximativ 56 miliarde de lei (vechi) direct de la lichidator.
În această sumă au intrat 196 de hectare de teren şi toate clădirile. După ce l-au cumpărat, au cărat tot ce se putea: tone de aluminiu, cupru, inox, oţel. Iar acum vor să facă la noi un munte de gunoaie periculoase”, a declarat pentru Curierul Naţional Matei Nicolae, primarul localităţii Năvodari.
Bani europeni
Contactat telefonic, Emil Adrian Măghinici, coordonator al Departamentului de Relaţii Externe al  Partidului Ecologist din România, ne-a explicat că în Italia s-au creat societăţi româno-italiene care se ocupă de importul deşeurilor industriale din Napoli şi pe care le aduc ulterior în ţara noastră. „Veţi găsi astfel de referiri în toată presa occidentală. Firmele italiano-române iau fonduri de la Uniunea Europeană pentru astfel de afaceri. Preţul unei tone de deşeuri este de 150 euro, iar napolitanii au capacitatea de a furniza aproape 1 milion de tone”, a afirmat Măghinici.
Şoseaua de Coastă nu a primit aviz, depozitul de deşeuri da
Făcând o paralelă între ceea ce consideră autorităţile important şi ceea ce este cu adevărat important, dar nu este luat în seamă, Măghinici a arătat că depozitul de deşeuri de la Năvodari are deja avizul de mediu, în ciuda faptului că se află în apropierea plajei, în timp ce proiectul Şoselei de Coastă mai aşteaptă. „Este surprinzător pentru noi faptul că proiectul depozitului de deşeuri are deja avizul din partea Autorităţii Naţionale pentru Mediu, în condiţiile în care acest depozit e situat la 1 km de oraşul Năvodari şi la 3 km de staţiunea Mamaia, în timp ce proiectul vizând Şoseaua de Coastă, propus de Primăria Municipiului Constanţa, a fost blocat”, a mai spus Măghinici.
Transport de mercur cu destinaţia Glina
Reprezentantul PER a amintit de transportul din luna decembrie a anului trecut, depistat de Garda de Mediu. „Transportul conţinea mercur, plumb şi cadmiu, substanţe extrem de nocive. În luna decembrie a anului trecut, un camion plin cu mercur a fost oprit de Brigada de Mediu la Glina, mercurul fiind una dintre cele mai toxice substanţe cu efecte catastrofale pentru sănătatea umană”, a mai spus Măghinici, amintind că, în anul 1992, firme germane ne-au propus construirea unor centre de reciclare a deşeurilor menajere, toxice şi industriale. „Ei voiau să le construiască şi, după 20 de ani, să intre în folosinţa statului român”, a încheiat Măghinici.
Presa occidentală: Napoli – Constanţa, croaziera mirositoare
Despre transportul de mercur trimis la groapa de gunoi Glina au scris atât jurnaliştii din Franţa şi Marea Britanie, cât şi cei din Italia.
Sub titlul „Napoli – Constanţa, croaziera mirositoare”, jurnaliştii de la Courrier International descriu situaţia legată de traficul ilegal de gunoi, care „ar urma să facă din România cea mai mare groapă de gunoi din Europa. „Monstrul se trezeşte. Ochiul Boului, depozitul respingător al României, s-a trezit a doua zi după ce Napoli l-a scufundat, o dată în plus, în munţi de gunoaie. Spectrul pericolului italian, care conţine gunoaie ce provin din Campanie, provincie a Napoli bântuie oraşul românesc Glina”…
Containerele sosesc pe mare
Potrivit presei occidentale, containerele sosesc pe mare, iar după ce trec de Strâmtoarea Dardanele, penetrează uşor frontiera coruptă până în Portul Constanţa. „Acest trafic de gunoaie se aseamănă foarte mult cu traficul de droguri însă traficanţii de gunoaie sunt mult mai avantajaţi, ei obţinând profituri uriaşe din bani europeni cu o investiţie iniţială aproape nulă. Costurile cele mai importante sunt cele suportate de noi pentru că plătim cu sănătatea noastră, a tuturor”, notează sursele citate.

Despre Alex Imreh

0742669918
Acest articol a fost publicat în GreenPeace și etichetat , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un comentariu